1 Ιουλ 2008

Από τον φωτογράφο στον θεατή.

 Υπάρχουν τρεις τρόποι για να εξετάσουμε μια φωτογραφία. Ο πρώτος είναι η τέχνη που χρειάζεται για τη παραγωγή της φωτογραφίας. Αυτή είναι μια τέχνη που ο φωτογράφος δοκιμάζει συνεχώς. Κανένας δεν μπορεί  να μοιραστεί εκείνη την χαρά, και πιθανώς κανένας δεν μπορεί  να αισθανθεί με άλλο τρόπο εκείνη την εμπειρία.
 H τέχνη με την οποία ο φωτογράφος δημιούργησε, υπάρχει για το φωτογράφο, ακόμα κι αν το φιλμ (η η ψηφιακή κάρτα) δεν εμφανιστούν (η προβληθούν)  ποτέ .
φωτο: manouel 2007 all rights reserved 
 Ο δεύτερος είναι η εκτύπωση της φωτογραφίας. Είναι η καλλιτεχνική ιδιότητα της εκτύπωσης , ο «αλχημιστής» του σκοτεινού θαλάμου(ψηφιακού η χημικού), ο οποίος, εάν όχι ο φωτογράφος ο ίδιος  πρέπει να ερμηνεύσει την έννοια, να απορροφήσει το σκοπό, να εκτιμήσει το σημάδι (το σημαίνον) και να το μεταφέρει αυτό στην τέχνη της τυπωμένης πλέον φωτογραφίας. Υπάρχει επίσης η ίδια η καλλιτεχνία  της τυπωμένης φωτογραφίας για να εξεταστεί  εδώ, η επιλογή του χαρτιού  και η επιλογή της επιφάνειας, στιλπνή η ματ και το μέγεθος του κάδρου όταν τελειώσει και  ταξινομηθεί . Η διαμόρφωση όλων αυτών έχουν κάποιο ρόλο να παίξουν.
 Αυτό βέβαια  μπορεί  να ασκήσει κάποια επίδραση στον τελευταίο θεατή της φωτογραφίας, αλλά η τέχνη που ο εκτυπωτής δημιουργεί και η εμπειρία αυτή ανήκουν αποκλειστικά  σε εκείνο το πρόσωπο και μόνο.
 Η τρίτη και τελική «τέχνη» είναι η καλλιτεχνική αξία που ο τελευταίος θεατής βάζει στη φωτογραφία όταν αυτή έχει τυπωθεί και τη βλέπει. Εντελώς  υποκειμενικά, και απαλλαγμένη οποιασδήποτε έννοιας - δηλώνει μόνο τι ο θεατής αντιλαμβάνεται, φιλτραρισμένη  μέσα από τα δικά του βιώματα και τα δικά του όρια σημασίας και ερμηνείας. Ο καλλιτέχνης μπορεί να πει ότι η φωτογραφία έχει «αυτή» η «εκείνη» την έννοια  - αλλά  αυτή η «έννοια»  ισχύει μόνο για την τέχνη του πρώτου μέρους. Μπορεί – ή δεν μπορεί - να  ισχύσει για την έννοια της τέχνης του τρίτου μέρους. Εντούτοις, δεν υπάρχει κανένας κανόνας που  λέει ότι πρέπει. Εάν ο τελευταίος θεατής «Α» λέει ότι είναι για τα σκουπίδια - είναι για τα σκουπίδια. Εάν ο θεατής Β λέει είναι μεγαλοφυΐα, είναι μεγαλοφυΐα. Δεν μπορεί να δηλώσει περισσότερα από ότι ο θεατής  θεωρεί ότι δηλώνει η φωτογραφία.
φωτο: manouel 2007 all rights reserved
Όταν ο φωτογράφος βρίσκει μια κοινή συνισταμένη  που καθιερώνει μια σύνδεση μεταξύ της τέχνης του πρώτου μέρους, της τέχνης του δεύτερου μέρους, και της τέχνης του τρίτου μέρους  αυτό μπορεί -και στο τέλος τα καταφέρνει - να δηλώσει την έννοια της αντίληψης της τέχνης σε πολλούς θεατές, που  θα την πιστοποιήσουν,  σαν τέτοια που είναι,  ευρέως. Αυτή η σύνδεση δεν μπορεί ακόμη και να είχε προοριστεί  ως τέτοια ,να συμβαίνει με το ματαιόδοξο φωτογράφο που βρίσκει θαυμασμό στην εργασία του για  λανθασμένους  λόγους. Δεν έχει καμία σχέση με οτιδήποτε  άλλο. Το θέμα, η ημερομηνία, η γωνία, η φωτογραφική μηχανή ,  δεν σημαίνουν σχεδόν τίποτα, δεν σημαίνει  ότι ο φωτογράφος πήρε μια τεχνικά τέλεια  ή άριστη φωτογραφία.
Δεν σημαίνει  ότι έχει  επιτευχθεί κάποια  πυραμίδα της τελειότητας .
 Ο απόλυτος καθορισμός της τέχνης είναι ίσος με μηδέν , δεν σημαίνει τίποτα, δεν μπορεί να καθοριστεί, και δεν πειράζει τελικά. Μια φωτογραφία είναι. Αυτό που δηλώνει μπορεί να έχει - η να μην έχει -  ενδιαφέρον σε οποιοδήποτε δεδομένο άνθρωπο.

1 comments:

Ανώνυμος είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.